Black Friday – Czarny Piątek. Obecnie raczej większość z Was wie co to za święto i jakie benefity z niego płyną dla klienta. Czym on dokładnie jest, skąd się w ogóle wziął i – najważniejsze – jak wygląda oraz co niesie ze sobą od drugiej strony? Jak się przygotować na ten czarnopiątkowy szał zakupów? Przedgrudniowy weekend w pigułce: od administratora.

Fenomen Black Friday

Idea Czarnego Piątku, a po nim Cyber Poniedziałku wzięła się oczywiście z USA. Czysto teoretycznie jest to piątek po amerykańskim dniu dziękczynienia, więc wypada on w czwarty piątek listopada. Rozpoczyna on gorączkę zakupów na Boże Narodzenie. Początkowo tradycja powstała w Stanach Zjednoczonych, lecz z powodów komercyjnych przychodzi do coraz większej ilości krajów na całym świecie – w tym również do Polski. 

Przyjęło się, że w Black Friday sklepy oferują wyjątkowe promocje, niekiedy nawet wydłużając swoje godziny otwarcia. Oczywiście największy bum zakupowy przeżywają sklepy internetowe, które w tym czasie mogą zaobserwować wielokrotny wzrost aktywności na swojej stronie webowej! Ruch taki należy wziąć pod uwagę odpowiednio wcześniej, inaczej sami sprezentujemy sobie atak DDoS (ang. distributed denial of service, rozproszona odmowa usługi).

Black Friday Logo with red
Krwawy… Czarny Piątek

Posługując się przykładem z naszego doświadczenia: wiodący sklep z ekskluzywną odzieżą zazwyczaj notuje wyniki na poziomie 33 tysięcy odwiedzających dziennie. W wyniku Black Friday w zeszłym roku liczba ta wzrosła ponad trzykrotnie – nawet powyżej 100 tysięcy! Trzykrotnie większa ilość potencjalnych klientów to nie jest jednak aż tak wiele. Wbrew pozorom z okazji obniżek na Czarny Piątek liczby te mogą wzrosnąć wielokrotnie!

… Cyber Monday?

Ta również stosunkowo nowa tradycja przywędrowała razem ze swoim piątkowym odpowiednikiem z USA. Jest to z zasady pierwszy poniedziałek po Black Friday i polega przede wszystkim na obniżkach cen i promocjach na wszelkiej maści elektronikę. Choć nie jest to już tak ogromny wzrost odsłon sklepów internetowych jak z okazji Black Friday, nie można lekceważyć jego potęgi. Oczywiście odpowiedni wzrost aktywności klientów wprost przekłada się na marketingowe zyski, ale nie trzeba tego tłumaczyć chyba nikomu 😉

Przedświąteczne przygotowania na Czarny Piątek

Tak jak przed Bożym Narodzeniem sprząta się dom, przygotowuje potrawy, robi więcej miejsca w salonie dla gości – tak samo trzeba przygotować swoją stronę przed Czarnym Piątkiem i Cyber Poniedziałkiem. Wiedząc już, że Twoja strona może mieć napływ odwiedzających warto zadbać o to, by prezentowała się jak najlepiej oraz by działała bez przeszkód. Często bywa tak, iż z powodu promocji na sklepie pojawia się dużo większy ruch, niż serwer potrafi odsłużyć. Wtedy obserwujemy efekty identyczne, jak przy ataku DDoS: strona przestaje odpowiadać lub działa niemiłosiernie powoli. Jak się na takie wydarzenia zatem przygotować?

Mnóstwo osób odwiedzi Twój sklep w Black Friday
Na prawdę dużo ludzi może odwiedzić Twój sklep z okazji Black Friday

Sprzątanie

Najpierw sprawdź wszystkie podstrony. Czy każda część Twojego sklepu działa prawidłowo bez obciążenia? Czy treści na nich zawarte są aktualne i zgodne z prawdą? Należy również szukać potencjalnych problemów ze stylami, grafikami… Ogólnie powinniśmy wyczyścić witrynę ze wszelkich błędów i niedopatrzeń. Jeśli strona nie będzie generować błędnych zapytań do bazy danych i nieoptymalnych funkcji PHP, zdecydowanie będzie generować mniejsze obciążenie procesora.

Zwiększanie wydajności

Skalowalność w górę i wszerz
Skalowalność w górę i wszerz

Następnie warto pomyśleć o skalowalności i rozproszeniu aplikacji. Z definicji skalowalność oznacza rzecz (przedmiot, system, aplikację, architekturę etc.), która w łatwy sposób może być powiększana i zmniejszana w miarę potrzeb. W wypadku systemów informatycznych oznacza zatem możliwość rozbudowy w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na zasoby sprzętowe lub zasoby programu. Istnieją dwa rodzaje skalowalności: w górę i wszerz. Ta pierwsza oznacza zwyczajne zwiększanie mocy obliczeniowej pojedynczego serwera przez dodanie pamięci RAM, zmianę procesora na mocniejszy czy dodanie szybszego dysku. Bardziej interesująca jest skalowalność wszerz, czyli pozioma. Polega ona na dodawaniu kolejnych węzłów do rozproszonej architektury. Każdy dodatkowy serwer aplikacyjny to więcej miejsca na wzmożony ruch na witrynie!

Wiele serwerów aplikacyjnych, a przed nimi load balancer z HAproxy!

Taka architektura skalowalna i rozproszona najczęściej znajduje się w chmurze. Przed wszystkimi serwerami aplikacyjnymi jest load balancer, czyli wyspecjalizowany serwer, który rozkłada cały ruch na wszystkie serwery aplikacyjne. W ten sposób serwis będzie nieprzerwanie dostępny… o ile dodamy wystarczająco dużo węzłów 😉

Aktualizacja

Aby serwer pracował szybciej i wydajniej musimy również zagwarantować najnowsze stabilne wersje oprogramowania. Aktualizacja aplikacji takich jak serwer Apache2, MySQL czy PHP. Wraz z końcem roku PHP 5.6 i 7.0 stracą wsparcie techniczne, zaś PHP 7.1 i 7.2 są obecnie najbardziej optymalne i potrafią mocno przyspieszyć pracujące na nich strony. Dobrym pomysłem może okazać się również wprowadzenie cache i innych mechanizmów zwiększających szybkość strony.

BF, bo Black Friday z Bezpieczną Firmą

Jako ekipa Bezpiecznej Firmy już od tygodnia przygotowujemy się na ten trudny dla serwerów czas. Z nami na pewno będzie bezpiecznie i stabilnie! Wszyscy SysOpi są postawieni w stan gotowości i ciężko pracujemy, aby zapewnić Wam stabilność na Black Friday. Obawiasz się o swoją stronę? Zapoznaj się z naszą ofertą. Na szczęście my jesteśmy gotowi na Czarny Piątek, a wraz z nami nasi klienci! 😉 

Źródła grafik: [4] 


Gniewomir Depowski

Energiczny SysOp z zamiłowaniem do automatyzacji, bezpieczeństwa, Apple i muzyki. Szczęśliwy administrator systemów Unixowych. Równie chętnie pracuje w lini komend, jak i edytorze tekstu – pisarz z zamiłowania. Gitarzysta, wokalista, fascynat nowych technologii i motoryzacji.